5 april 2011

Tisdagstema

Veckans tisdagstema på fabriken är favoritinredningsbutik. Jag har funderat hela dagen på det  här temat och jag har inte kommit på något bra svar. Jag har helt enkelt inte en favoritbutik utan det är nog lite mer komplicerat. Men jag vet att utan en affär så skulle mitt hem inte vara så välfyllt, utan IKEA som bas så skulle det vara ganska tomt.

Så jag vill slå ett slag för något så opersonligt som det största och mest massproducerande möbelvaruhuset. För jag tycker verkligen att det är toppen. Sen gör inte enbart IKEA föremål ett hem, utan det är blandningen mellan nytt och gammalt, dyrt och billigt, som gör det personligt och mysigt.

Sen tycker jag nog också att det har hänt något med det stora varuhuset, titta bara på några av deras inspirationsbilder från deras blogg.



Bild lånad från Livet Hemma/IKEA.

Bild lånad från Livet Hemma/IKEA.


Men som sagt var IKEA är bara grunden i min inredning. Den blandas sen med textil från H&M Home, Svenskt tenn, egen fotokonst och tryck från etsy till exempel. Blomkrukor köpta på antikmässor, plantagen och IKEA. Ett soffbord från en riktig bondauktion. Lampor från Ellos, IKEA, tradera och Watt & Veke.


Här är hurtsarna från IKEA. Gardinen är från Himla, blomkrukorna från Uppsala Ekeby och Rörstrand. Ljuslyktorna från Ittala och systrarna Voltaires butik inne på PUB. Och en apa köpt på antikmässa. En salig blandning helt enkelt.


Inga kommentarer: